Of het nu gaat om staalconstructies, machines of andere goederen die niet gevoelig zijn voor weersinvloeden: bij Hesselman Transport ben je aan het juiste adres voor betrouwbaar open transport. Met onze modern uitgeruste voertuigen en ervaren chauffeurs zorgen we dat jouw lading veilig, efficiënt en volgens planning op de plek van bestemming komt.
We denken graag mee over slimme oplossingen voor uitdagende vrachten. En is er sprake van bijzondere afmetingen of afwijkende maten? Dan schakelen we moeiteloos over naar ons speciaal transport – alles onder één dak.
Ons verhaal begint niet met vrachtwagens, maar met een visie. Sinds de oprichting in 1937 door de familie Hesselman, is elke kilometer die we hebben afgelegd gebouwd op een fundament van vertrouwen en vakmanschap. Generatie na generatie hebben we ons aangepast, geïnnoveerd en geïnvesteerd. Duik in onze geschiedenis en ontdek de mijlpalen die van ons de krachtige, toekomstgerichte partner hebben gemaakt die we vandaag zijn.
Nadat oprichter Frans Hesselman zijn rijbewijs haalt in 1935 begint hij zijn eigen transportbedrijf. De eerste truck is direct een Kromhout-trekker met een 3-cilinder dieselmotor. De truck krijgt de kenmerkende donkerrode kleur: de bedrijfskleur tot aan eind jaren 50. De eerste transporten zijn turfbalen voor de kazerne van de cavalerie.
De naam van transportbedrijf Hesselman groeit. Er wordt goed werk geleverd en de klanten zijn zeer tevreden. Frans wordt steeds vaker voor transportklussen gevraagd. Broer Jan zegt zijn huidige baan op en komt in het bedrijf van zijn broer. Ook de 2e truck is hierbij een feit. Het betreft een Ford Torpedo met 65PK.
Hesselman wordt benaderd door Eternit, een internationaal opererend bedrijf dat asbestcementproducten maakt. Het geeft hun bedrijf een stevige basis in een tijd die economisch gezien nog steeds erg onzeker is.
Jan krijgt op de eerste dag direct met de oorlog te maken. Onderweg worden chauffeur en wagen gevorderd door het Nederlandse leger en ingezet voor het terugtrekken van de troepen achter de IJssellinie. Pas na 14 dagen keert Jan met zijn Ford ongedeerd terug in Rijssen. Ook komt de nieuwe trailer binnen. Deze wordt in onopvallende onderdelen in de schuur naast het ouderlijk huis verborgen. Met de angst voor het invorderen van de bezetter.
Henk en Anton betreden ook het bedrijf. Op deze manier proberen de heren te ontkomen aan de tewerkstelling in Duitsland. Tijdens de oorlog vervoeren de broers voornamelijk melk, kolen, rogge en tarwe. Ook rijden ze af en toe mee op de bodedienst. In de tweede helft van de oorlog geraken de heren betrokken bij het verzet. In deze tijd vervoeren ze een wel heel bijzondere lading: Parachutisten en voedselbonnen. Ze worden niet gecontroleerd omdat ze voorheen voedsel vervoerden voor bezetters.
De donkere oorlogsjaren zijn definitief voorbij, en overal in Nederland heerst een gevoel van hoop en hernieuwde energie. De wederopbouw is in volle gang: straten worden hersteld, gebouwen herrijzen uit puin, en bedrijven bloeien weer op. Ook de gebroeders Hesselman dragen hun steentje bij. Hun wagens, stevig en betrouwbaar, zullen binnenkort dag in dag uit de weg op gaan om materialen, goederen en mensen te vervoeren. Er is werk in overvloed, opdrachten stromen binnen, en de vraag blijft groeien. Daarom besluiten de broers hun wagenpark uit te breiden. Er komen twéé extra trucks bij, klaar voor de toekomst.
Er komt weer vaart in de middelen en mogelijkheden van de heropbouw. Het Amerikaanse Marshall-plan is tot uitvoering gekomen. Dit is een groot economisch herstelprogramma voor Europa, waar ook Nederland sterk van profiteert. Eternit keer als klant bij de broers terug, maar kan nog niet veel werk bieden. De fabriek in Goor is beschadigd en er is veel materieel door de Duitsers weggehaald. In Goor valt daarom voor de gebroeders Hesselman nog weinig te laden. Aan het herstel wordt direct hard gewerkt. De fabriek bij het Nederlandse hoofdkantoor in Amsterdam is voor Eternit geen alternatief voor de productie in Goor; hier worden in handwerk alleen lichte asbestcementproducten gemaakt. Bovendien is ook in deze fabriek veel door de Duitsers vernield.
Vanaf 1955 gaan alle remmen los en groeit Hesselman in tien jaar tijd uit tot een van de grootste transportondernemingen in de regio. De vraag is enorm. De broers zien na 1952 diverse nieuwe klanten binnenkomen en het werk voor Eternit voortdurend toenemen. Na de watersnoodramp van februari 1953 is er in het rampgebied dringend behoefte aan buizen voor het herstel. Hesselman transporteert deze. In 1965 telt hesselman 23 trucks en 20 chauffeurs. Het credo van de broers luidt dan: Rijden, rijden en nog eens rijden. Eind jaren 50 vervangt Hesselman zijn donkerrode kleur voor de felgele kleur van Eternit. Zij rijden in deze tijd uitsluitend voor Eternit. De felgele kleur is tot de dag van vandaag de kenmerkende kleur voor de trucks van Hesselman. Ook kopen de heren een voetbalveld in Rijssen op om deze te gaan opbouwen tot industriële grond./p>
Het wagenpark wordt tussen 1977 en 1980 geleidelijk aan gemoderniseerd. Alle Kromhouts en Bussings worden vervangen door het Hollandse merk DAF. Het is een bonte stoet van modellen die het wagenpark komt versterken: Drie DAF's A1600, één DAF FT2100, twee DAF's 2300DO en twee DAF's FT2600. Om het wagenpark een wat eigentijdser aanzien te geven, worden er vanaf 1977 rode banen op de gele abinenes van de trucks aangebracht. Ook het telefoonnummer en het trucknummer vinden hun weg op de trucks.
Net als veel heeft ook Hesselman klappen gevangen van de recessie. In deze periode heeft Hesselman drastiche stappen moeten maken zoals het verkopen van bedrijventerrein en voertuigen. In 1982 zijn er nog twee trucks over. Gelukkig trekt het werk weer aan en wordt er besloten om de twee overgebleven voertuigen in te ruilen voor nieuwe DAF's. Dit zijn twee FT2800.
Transportbedrijf Hesselman Enter werd gevestigd aan de stokreefsweg in Enter. Het terrein wordt verhard en voertuigen kunnen gestald worden. In 1990 werd het wagenpark uitgebreid met een tweedehands DAF FT2800, en Hesselman gaat internationaal! Asbest is inmiddels verboden en Hesselman gaat Polyester buizen rijden. Vanaf dat moment worden ook andere transporten geadopteerd: Staalconstructies, machines, silo's, prefab-woningen, kunststofverpakkingen, televisies en tractoren.
Vanaf 2003 rijden er constant 6 trucks. De bedrijfskleur blijft geel, maar dan zonder de tekst "ETERNIT". Nogsteeds is DAF sterk vertegenwoordigd en is Hesselman een toonaangevende speler in de transportwereld. Hesselman transport telt tegenwoordig 15 chauffeurs. Er heeft zich veel geschiedenis afgespeeld in de afgelopen jaren, met dalen en pieken. Het credo en de werkwijze zijn uiteraard hetzelfde gebleven. Alles is mogelijk en rijden, rijden en nog eens rijden.